אחד מבעלי התפקידים החשובים שמלווים את בעלי הדירות בפרוייקט תמ"א 38 או פינוי בינוי, כמובן לצד עורך הדין של בעלי הדירות, הינו המפקח. היזם או הקבלן נושא במלוא שכרו של המפקח. אני נוהג להקדים ולבחור מפקח כבר בשלב המשא ומתן החוזי מול היזם ולא להמתין לתחילת ביצוע הפרוייקט. הליך בחירת המפקח יכול להיעשות עם נציגות בעלי הדירות או עם צוות מצומצם.
למעשה יש למפקח מטעם בעלי הדירות 5 תפקידים עיקריים:
התפקיד הראשון הוא כבר בשלב ההתקשרות החוזית בין היזם לבעלי הדירות. המפקח מקבל את המפרט הטכני, שהינו נספח להסכם ההתקשרות, ועובר עליו בקפידה, מעיר הערות, דורש שיפורים והרחבות וכו'.
התפקיד השני הוא בדיקת התכניות שמצורפות להסכם. אמנם מפקח איננו אדריכל אבל אם יש לו ניסיון הוא יכול לסייע ולהעיר הערות בהקשר לרכיבי הבינוי, רוחב כניסה, ועוד אלמנטים שונים בהקשר זה.
התפקיד השלישי הוא בשלב טרום הגשת הבקשה להיתר בניה. על המפקח לבחון את התאמת התכניות המוגשות לתכניות שצורפו להסכם ולמצגים שנמסור לבעלי הדירות.
התפקיד הרביעי הוא בשלב שבו מתקבל היתר הבניה. המפקח צריך לבחון את תאימות ההיתר שניתן לבקשה שהוגשה, האם יש שינויים מהותיים וכד'.
והתפקיד החמישי הוא המובן מאליו והמרכזי: ליווי ביצוע הפרוייקט; ביקורים באתר הבניה; הוצאת דוחות לדיירים; עדכון שוטף; בדיקת לוח הזמנים; וכל הכרוך בפיקוח על הבניה עד מסירת המפתח.